Tolong hormat...

>> 24 March, 2009

Kita perlu hormat orang yang lebih tua dari kita.
Kita perlu hormat ibu kita, bapa kita, atuk kita, nenek kita, kakak kita.
Kita perlu hormat adik kita walaupun adik kita lagi muda daripada kita.
Kita perlu hormat jiran kita walaupun kita tak kenal jiran kita tu.
Kita perlu hormat kawan kita walaupun kawan kita itu kadang-kadang perangai macam ntah apa-apa.

Pendek kata kita perlu hormat orang lain.
Tak kira lah orang lain itu pernah sakitkan hati kita.
Walaupun kita rasa kita tak pernah sakitkan hati dia.
Tetapi adakah kita tau kita tidak pernah menyakiti hati orang lain?

Yang penting, perlu hormat orang lain.
Hormat perasaan orang lain.
Dalam kamus maksud orang itu ialah manusia. Bukan haiwan.
Manusia ada perasaan. Haiwan tiada perasaan.
Tolonglah tanamkan sikap menghormati orang lain dalam diri.
Nanti lama-lama ramai kawan lari.
Nanti lama-lama saudara lari.

Jangan salahkan orang lain di kemudian hari.
Jangan bertanya kepada orang lain di kemudian hari.
Kenapa aku tidak mempunyai kawan?
Kenapa aku tidak mempunyai saudara?

Renung-renungkan..Dan... Selamat beramal!

Coretan: Pesanan ini untuk diri sendiri juga...

7 komentar:

zulfarina zulkeple 2:23 PM  

Even we feel that the person hurts us or we hurt the person we should respect! Damn for those who never has a feeling towards human being damn!! Sometime we don't know that we did a mistake just forget about it don't make it become hole! Kadang2 aku sndri tak tau nape ada org tiba2 takmo ckp yer? Apa yg aku dah buat? ish..ish..Aku walaupun aku tak suka aku tetap hormat bagi juga senyuman, aku akan bercakap jgk even aku tau dia takkan layan aku sbb aku hormat dia sbg seorang manusia bukan binatang.. aku sedih klau org buat kat aku mcm tu sedih sgt huhuhu tapi kalau dia buat tak heran? aku ttap jg akan berkawan sbb aku hamba Allah..hamba Allah mesti jadi pemaaf....

zulfarina zulkeple 2:24 PM  

huh pjng lak komen aku tu yer cam tmpat meluah perasaan lak kat blog hg ni heheheh tumpang sket jer

jellyna 2:29 PM  

ye betul, rasa hormat tu perlu, jangan la buat orang macam takde perasaan...
Jangan ingat hati kita terluka, so kita boleh buat sesuka hati dekat orang. ingat orang tunggul ke? hati kering?
hishh..beringat-ingatlah. hari ini hari orang. esok hari kita pulak, siapa yang tau?

jellyna 2:42 PM  

peristiwa yang hang kena ni zul, macam aku penah kena jugak la.. iskkkk

muza 8:35 PM  

tuhla manusia namanya..dlm dunia pelbagai rupa dan perangai manusia..kawan pon begitu juga..nak kita hormat dia..nak kita ikut cara dia..nak kita jd spt dia..tp adakah dia nk hormat,ikut cara atau jd mcm kita??apa2 pon kpd kawan2..kenela terima kita seadanya..dan paling penting hormat org..barula org hormat kita..

zul, org yg buat kt hang ni..dia pon pernah buat kt aku(x appreciated)..cuma situasi kita berbeza je la..apa2 pon zul..pesanan aku..amik iktibar dan berhati2..

suhanazainal 2:48 PM  

my moto: hormat semua orang....

kalau orang tu jahat pun, mebi ade yg baik dalam dirinye kan. orang baik pun bukan semuanye baik.

50-50 person. and sumtimes 60-40, or 70-30. but there's no 100%. allah saje yg sempurna.

kenapa semua kene komen berunsurkan 'baik-baik' nih? muahahahahaha....

jellyna 3:39 PM  

dialog cerita Madu Tiga:

Baikkk...Baik ada makna tuuuuu

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Top 5 Komenters

Widget by Blogger Gadgets

Terjah dari Mana?

free counters

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP