Ada bakat menanamkah?

>> 07 July, 2009

Aku memang takde bakat tanam pokok.
Apa-apa pokok aku tanam mesti pendek umur.

Salah satu faktor ialah aku pemalas.
Iye.
Aku pemalas siram pokok.

Aku ada beberapa kali cubaan menanam pokok di rumah.
Kat rumah aku skang ni ada 2 pasu pokok besar & beberapa pasu pokok kaktus kecik.

Setakat ni sepasu tu dah tinggal selai je daun.
Tu pon tunggu masa nak kojol kot.
Padahal aku tanam pokok yang senang nak jaga je (orang kata la pokok tu senang jaga).
Pokok keladi kecik tu. Ala, banyak orang tanam pokok tu.

Tapi.
Aku rasa, dengan aku tak panjang gak umo pokok tu.
Padahal aku letak dalam toilet.
Konon kasi ruangan toilet nampak segar.
Pokok dalam toilet pon boleh nak kojol.
Padahal air sejengkal jer.

Lagi 2 jenis pokok aku letak kat luar.

..............

Satu jenis pokok tu, Ita (x-mmsx) hadiahkan kat aku masa housewarming.

Pokok ko ni Ita memang bagus.
Ko kan cakap ko belikan aku pokok ni sebab dia tak payah siram air sangat.
Kalau siram air selalu nanti dia kojol.

Aku memang dengar cakap ko sangat, Ita.
Aku memang tak siram air.
Rasanya bole kira berapa kali aku siram air kat pokok ko ni...

Sebulan sekali kot?


Tapikan Ita.
Aku rasa aku macam terlupa siram pokok ko ni dah 2 bulan kot.

Jadikan.
Ko boleh nampak dedaun pokok ko ni ada yang dah kekeringan & kelayuan.
Aku baru perasan.

Aku insaf & aku dah siram dia dengan air.
Iskk. Aku tak boleh biarkan pokok ni mati.
Hadiah orang ni~

.............

Lagi satu jenis (tapi banyak pasu), ialah pokok kaktus.
3 pasu beli kat Ikea + 8 pasu beli kat Cameron.
Yep.
Kaktus lagi la tak payah siram selalu kan? Kan?


Sesungguhnya...
Kalau dilihat di dalam gambar.
Aku seperti gagal juga untuk menjaga kaktus.
Kaktus yang senang nak jaga macam ni pon aku gagal.

Cuba perhatikan kaktus dalam pasu steel aluminium belakang sana.
Dia nampak kurus kecutkan?
Seperti kekurangan air.

Begitu juga dengan beberapa kaktus yang lain.
Yang hanya tinggal batang saje.
Dedaunnya juga kekeringan...
Oh tidak.
Terukkah aku?
Akakaka.
Sian ko pokok-pokok.

..............

Mak aku ada plan nak kasi aku pokok-pokok dia yang banyak macam kedai jual bunga kat umah dia.


Tapi.
Aku hold dulu.
Aku suh mak aku kasi pokok tu idup bebetul dulu.
Baru bagi kat aku.
Aku risau nanti pokok-pokok tu senasib dengan pokok-pokok sedia ada kat umah ni.
Nanti yek...

Coretan: Patutla main game Happy Farm & Barn Buddy pon tanaman asik kena curik.

3 komentar:

chuopa 10:51 AM  

teringat setiap kali raya kena angkat pasu yg sungguh byk kat umah. itu lah faktor yg buatkan aku kurang gemar aktiviti penanaman.

Anonymous,  12:00 PM  

padanla aku macam seronok curik sayur ko hari2.. tuan tanah pemalas!...

- syikin comel

jellyna 2:45 PM  

chuop: mesti umah mak ko pon banyak pokok munge

syikin: aku skang dah redha je sayur kena curik. curik laaaahhhh.
err, ni syikin gebulat ke?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Top 5 Komenters

Widget by Blogger Gadgets

Terjah dari Mana?

free counters

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP