Laksa Kedah Vs Laksa Perlis

>> 06 July, 2009

Ape kes la pepetang ni aku dok sibuk citer pasal laksa.
Sebenarnya.
Tiba-tiba...
Aku teringat kat Laksa Utara makcik sorang ni.
Dia jual kat pasar malam kat Port Klang.
Aku memang suka laksa dia.
Walaupun makcik ni bole dikonsiderkan sebagai sombong gak.
Tapi laksa dia sedap.
Aku terpaksa beli.

Laksa Kedah

Laksa Perlis


Tapi tu la.
Itu cerita dulu.
Masa aku tak duduk Kajang lagi.
Skang ni dah duduk Kajang, camne nak beli laksa dia tu (kot dia jual lagi, kot idak?)
Jadi, aku tak kuasa la nak meng'idam'-'idam' kan sangat laksa yang belum tentu ada.

Apa kata aku masak je sendiri?
Kan ke lebey baik?

Setelah aku menyevey-nyevey dalam tenet.
Sevey resepi laksa dua negeri ini.
Kesimpulan yang aku dapat buat ialah...

Laksa Kedah - laksa resepi biasa (mak aku suka wat laksa Kedah ni)
Laksa Perlis - ada tambahan bahan dalam kuah dia, iaitu lengkuas & serai ketuk + gula 'Gherek'.

*Gula 'Gherek' - gula Melaka/ gula Kabung.

Jadi...
Aku ingat nanti aku nak try la resepi Laksa Perlis tu.
Nak rasa sedap ke idak.
Betul ke sama rasa macam laksa makcik yang aku beli dulu tu.
Tungguuuuu...

Coretan: Rajin ke ni?

0 komentar:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Top 5 Komenters

Widget by Blogger Gadgets

Terjah dari Mana?

free counters

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP