Manggis

>> 14 July, 2009

Mentang-mentang musim buah.
Berlambak-lambak buah ada.
Aku sampai tak termakan lak buah-buahan ni.



Ish, cantik pulak gambar manggis ni. Menggiurkan..


Dulu aku masa kecik macam suka makan buah manggis.
Tapi.
Skang dah besar ni (besar ke tua?), cam dah kureng sikit minat kepada manggis.

Bagaimanapun.
Memandangkan manggis banyak kat umah.
Lama-lama aku makan jugak.

Eh, tetibe banyak lak aku kopek manggis tu.
Kata tak minat?
Ah sukati aku la.

Sedang aku makan manggis...

Aku teringat masa kekecik dulu, sapa ntah cakap kat aku.
Kalau nak tau berapa banyak isi manggis dalam buah manggis tu.
Tengok kat bawah manggis tu.
Kan ada bunga kat bawah manggis tu.

Aaaa...
Tengok berapa kelopak munge tu ada.
Banyak tu la isi manggis tu.
Tak kisah la berapa besar size seulas manggis.
Tapi.
Memang sama bilangan nye dengan kelopak bunga kat bawah kulit dia tu.

Manggis ni nye kelopak bawah ada 6, tengok isi dia pon ada 6 gak.


Itam-itam si tampuk manggis.
Sungguh pun itam, ku pandang manis.
Orang berkulit itam ada yang manis.
Ye, seme orang pon manis.

*Tetibe. Ada kena mengena ke pantun aku ni?

Coretan: Saya suka buah mata kucing (ulang suare..)

1 komentar:

papaqaseh,  8:04 PM  

buah manggis di dalam raga
saper punyer jangan di tanyer
manis bukan pada warna kulitnya
kalau melepak tp tak cantik camner?

lambat gi keje sebab jem
dah lah jem byk plak kete
teringat plak iklan leya kat hotfm
budi bahasa budaya kiter

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Top 5 Komenters

Widget by Blogger Gadgets

Terjah dari Mana?

free counters

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP