Resepi Asam Pedas Melaka

>> 16 October, 2012


Orang tak mintak pun resepi.
Akak saja je nak letak resepi dalam ni.
Saja simpan wat kenang-kenangan.
*Tetibe.

Resepi ni akak belajar dengan nenek akak sebelah abah yang berada di Merlimau, Melaka.
(Ye. Saya ada darah Parameswara. Tu pasal kulit tak berapa nak putih. Motip?)
Ekceli.
Resepi asam pedas lain-lain ikut negeri.
Macam resepi nenek ni resepi asam pedas Melaka yang dah sempadan dengan Johor.

Bagaimanapun.
Akak ada adjust sikit la resepi ni sebab akak tak duduk Melaka.
Akak duduk Selangor.
Maka.
Akak kena create Resepi Asam Pedas Melaka & Selangor.
Hahaha. Pandai la ko ye.

Baiklah.
Ini resepi untuk kuah lebih kurang semangkuk lebih sikit macam dalam gambar di atas.

Begini resepinya:

Asam Pedas Melaka (cawangan Merlimau)

Bahan-bahannya:

4 ulas bawang kecik (size besar sikit, kalau yg kecik-kecik tu double kan la)
3 ulas bawang putih
1 1/2 kunyit hidup
1 sudu jintan manis (Secret Recipe)
Sedikit belacan (belacan Melaka yang kaler pink tu tapi akak takde belacan tu, so akak tak guna)
4 - 5 sudu besar cili kering yang dah diblender
Air asam jawa (Untuk kuah dalam 1 1/2 mangkuk macam gambar di atas. Kalau rasa pekat, tambah air lagi)
Ikan (suka hati la ikan apa)

**Bahan tambahan yang akak modified
(lumrah kehidupan manusia, apa yang dia dapat mesti dia nak ubah):

1 sudu besar serbuk kari ikan (guna Baba's sedap - Ini akak tambah sendiri. Resepi nenek takde)
Daun kesum (orang Melaka tak minat letak daun kesum ni, sebab abah akak mmg tak suka asam pedas letak daun kesum. Tapi, akak suka.)

Cara membuatnya:

(Cara asal nenek Melaka)

1. Tumbuk asing-asing semua bawang, kunyit, jintan manis tu.
2. Panaskan minyak.
3. Tumis satu persatu bawang kecik + bawang putih, pastu masukkan kunyit hidup pulak, tumis lagi dan kemudian jintan manis, tumis lagi. (Rajin kan orang dedulu, patut la masak sedap)
4. Belacan dihancurkan dengan air sedikit, pastu masukkan dalam bahan tumisan. Tumis lagi sampai naik bau. (Sedapnya bau time ni)
4. Masukkan cili kering. Tumis sampai keluar pecah minyak orang kata.
5. Masukkan air asam jawa, garam, serbuk perisa.
6. Dah mendidih kuah tu, masukkan la ikan. 
(Cara akak pulak)
1. Blender semua bawang, kunyit, jintan manis tersebut. (Rajin kan orang sekarang? Patut la masak sedap jugak. Eh, memang sedap ye.)
2. Panaskan minyak.
3. Lebur je semua yang dah diblender tadi untuk ditumis.
4. Masukkan cili dan juga serbuk kari ikan. Tumis sehingga pecah minyak (Yang ni memang kena ikut cara nenek, kalau tak nanti pedas sangat asam pedas tu sebab cili tak masak)
5. Kemudian, masukkan air dan pes asam jawa Adabi yang dah siap tu - (orang zaman sekarang guna pes je, takde dah guna asam jawa yang ada biji tu)
6. Dah mendidih, masuk la daun kesum, pastu masukkan la ikan. Kalau ada sayur bendi ke, terusng ke, masukkan la sekali.


p/s: Asam jawab tu ikut masam la. Jangan masam sangat, nanti makan je muka menyenget. Jangan tak masam langsung, nanti bukan asam pedas namanye.

Selamat mencuba! 
Kalau sedap maknanya resepi akak best. 
Kalau tak sedap, maknanya korang tak pandai masak!
Lalalala.... 

0 komentar:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Top 5 Komenters

Widget by Blogger Gadgets

Terjah dari Mana?

free counters

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP